Kulttuurihistoriapolku

Kyltti 12

Sinisistä busseista oransseihin vaunuihin

Kun siirtolapuutarha rakennettiin, sijaitsi se kaupungista katsoen kaukana Helsingin maalaiskunnan puolella. Vuosien varrella hevoskyyti on vaihtunut metroon.

Alkuaikoina mökkimatkaa tehtiin hevosella, polkupyörällä, veneellä tai Kulosaareen tulleella KB-ratikalla - ja siitä eteenpäin kävellen. Vuonna 1937 kaupunki järjesti bussin, joka kulki Sörnäisten apteekin ja puutarhan portin väliä muutaman kerran päivässä. 
Sen jälkeen kulku kaupungista puutarhalle on nopeutunut moneen otteeseen. Kapeaa hiekkaista Porvoonväylää alettiin muuttaa Itäväyläksi 1950-luvulla. Nelikaistaiseksi moottoritieksi se leveni puutarhan kohdalla vuoteen 1965 mennessä. Väylän alle jäivät läheinen kahvila Maja sekä maantien yli kulkenut saunatie. 
Metrotöiden alkaminen myllersi jälleen puutarhan lähiympäristöä. Yhtään mökkiä ei tarvinnut hävittää, mutta muutamista palstoista metrovalli nipisti puolet pois. Säännöllisesti metrojunat alkoivat suhahdella mökin kattojen yllä kesäkuussa 1982.
 
Viimeisimpänä oman pikatiensä ovat saamassa pyörät. Itäbaanan alta jouduttiin siirtämään viisi mökkiä Pioonitien toiseen päähän vuonna 2022.